Słownik Terminów Aukcyjnych

Poznaj kluczowe pojęcia, skróty i definicje uszkodzeń z aukcji Copart i IAA. Zrozumienie tych terminów to pierwszy krok do bezpiecznego i opłacalnego importu samochodów z USA, budujący Twój ekspercki wizerunek.

Copart

Największa i najpopularniejsza platforma aukcyjna, na której licytuje się samochody uszkodzone i powypadkowe, idealna do importu aut z USA w atrakcyjnej cenie.

IAA (Insurance Auto Auctions)

Druga co do wielkości platforma licytacyjna, specjalizująca się głównie w pojazdach ubezpieczeniowych, kluczowa przy sprowadzaniu uszkodzonych samochodów z USA.

Title / Salvage Title

Kluczowy dokument własności pojazdu w USA. "Salvage Title" oznacza, że samochód został uznany za szkodę całkowitą przez ubezpieczyciela – najczęstszy status pojazdów dostępnych do importu z aukcji USA.

Clean Title

Oznacza, że samochód nie został uznany za szkodę całkowitą i ma czystą historię – takie auta rzadziej trafiają na aukcje, ale są najbardziej pożądane przy imporcie samochodów z USA.

Buy It Now (BIN)

Opcja natychmiastowego zakupu pojazdu na aukcji za z góry określoną cenę, bez konieczności licytowania. Szybki sposób na zakup auta z USA.

Run & Drive

Oznaczenie Copart informujące, że w momencie inspekcji samochód odpalił, wrzucił bieg i ruszył. Stan ten jest preferowany przy licytacji samochodów z USA.

Engine Start Program

Oznaczenie IAA oznaczające, że silnik odpalił, ale nie gwarantuje, że samochód jest sprawny technicznie i jeździ. Ważny aspekt przy imporcie aut powypadkowych.

Reserve Price

Cena minimalna ustalona przez sprzedawcę, poniżej której samochód nie zostanie sprzedany. Jeśli Twoja oferta jest niższa, licytacja przechodzi w tryb "On Approval".

On Approval

Stan, w którym sprzedawca ma prawo zatwierdzić lub odrzucić najwyższą ofertę, która nie osiągnęła ceny minimalnej (Reserve Price). Typowy etap po licytacji auta z USA.

Minimum Bid

Najniższa możliwa kwota, jaką można zalicytować w danej aukcji. Jest to pierwszy krok do rozpoczęcia importu auta z aukcji.

Estimated Repair Cost (ERC)

Szacowany koszt naprawy podany przez ubezpieczyciela. Pomocny w ocenie opłacalności sprowadzania uszkodzonego samochodu z USA.

VIN (Vehicle Identification Number)

Unikalny 17-cyfrowy numer identyfikacyjny pojazdu, kluczowy do sprawdzenia historii auta przed importem z USA (np. przez raport CARFAX).

CARFAX / AutoCheck

Płatne raporty historyczne, które dostarczają informacji o właścicielach, szkodach i przebiegu pojazdu, niezbędne przed rozpoczęciem sprowadzania auta z USA.

Broker/Dealer License

Wymagana licencja uprawniająca do licytowania większości pojazdów na platformach Copart i IAA – nasza firma posiada niezbędne uprawnienia do zakupu aut z USA dla Ciebie.

Gross Vehicle Weight (GVW)

Masa całkowita pojazdu. Wpływa na koszty transportu morskiego i odprawę celną przy imporcie auta z USA.

Bid Status

Status Twojej oferty na aukcji (np. 'Outbid' – przebita, 'Winning' – wygrywająca). Śledzenie statusu to podstawa udanej licytacji w USA.

Customs Clearance

Proces odprawy celnej i uiszczenia opłat (cło, VAT, akcyza) w porcie europejskim, niezbędny do legalnego sprowadzenia samochodu z USA do Polski.

Gate Pass

Dokument uprawniający do odbioru samochodu z placu aukcyjnego po wygranej licytacji i opłaceniu. Pierwszy krok do zorganizowania transportu z USA.

Conversion (Konwersja)

Przystosowanie samochodu z USA do europejskich wymogów technicznych, w tym zmiana oświetlenia (kierunkowskazy) i dostosowanie fal radiowych – konieczne przed rejestracją sprowadzonego auta.

Dismantler

Oznaczenie na aukcji, które często oznacza pojazd przeznaczony na części. Takie auta są tańsze w licytacji, ale wymagają weryfikacji przez eksperta ds. importu aut z USA.

Total Loss (Szkoda Całkowita)

Decyzja ubezpieczyciela o zakończeniu roszczenia, gdy koszt naprawy przekracza określoną wartość pojazdu (zwykle 70-90%). Jest to najczęstszy status aut przeznaczonych do importu samochodów z USA.

Actual Cash Value (ACV)

Rzeczywista wartość gotówkowa pojazdu określona przez ubezpieczyciela tuż przed szkodą. Jest to punkt odniesienia do wyceny opłacalności importu aut z aukcji USA.

Odometer Disclosure

Urzędowe oświadczenie o rzeczywistym przebiegu pojazdu, obowiązkowe przy sprzedaży. Gwarantuje transparentność przebiegu podczas sprowadzania samochodu z USA.

Gate Fee

Opłata pobierana przez plac aukcyjny za wydanie pojazdu. Stanowi ona stały koszt logistyczny przy organizacji transportu auta z USA.

Tow Fee

Opłata za holowanie pojazdu z miejsca wypadku na plac aukcyjny. Należy ją uwzględnić w końcowym koszcie importu samochodu.

Dock Receipt (DR)

Dokument potwierdzający przyjęcie pojazdu przez terminal morski przed załadunkiem do kontenera. Niezbędny do śledzenia i finalizacji transportu morskiego z USA.

Bill of Lading (BOL)

Morski list przewozowy – kluczowy dokument transportowy potwierdzający załadunek auta. Jest on wymagany do odbioru pojazdu w porcie europejskim po imporcie auta z USA.

Hail Damage

Uszkodzenia gradowe – stanowią często niewielkie wgniecenia blacharskie. Aukcje z oznaczeniem 'Hail' są popularne, gdyż oferują auta z niskimi kosztami naprawy do importu samochodów.

Flood Damage

Uszkodzenie spowodowane zalaniem (powodzią). To jeden z najbardziej ryzykownych statusów, sygnalizujący potencjalne problemy z elektryką i elektroniką sprowadzonego auta z USA.

Collision

Uszkodzenie kolizyjne – najczęściej spotykany typ, obejmujący uszkodzenia przodu, tyłu lub boku pojazdu. Typowy stan dla aut powypadkowych licytowanych w USA.

Front End Damage

Uszkodzenie przedniej części pojazdu, najczęściej zderzaka, maski i elementów zawieszenia. Wymaga szczegółowej weryfikacji przed importem aut z USA.

Rear End Damage

Uszkodzenie tylnej części pojazdu, obejmujące zderzak, klapę bagażnika i błotniki. Wpływa na koszty naprawy po sprowadzeniu samochodu.

Side Damage

Uszkodzenie boczne, np. drzwi, słupków. Może oznaczać naruszenie konstrukcji, dlatego wymaga dokładnej inspekcji przy zakupie auta z aukcji.

Vandalism

Uszkodzenia wynikające z celowego wandalizmu (np. porysowana karoseria, wybite szyby). Zazwyczaj mają niski koszt naprawy i są dobrym celem importu aut z USA.

Burn

Uszkodzenie pojazdu spowodowane pożarem (może dotyczyć silnika – Engine Burn lub wnętrza – Interior Burn). To stan o wysokim ryzyku i tylko dla doświadczonych w imporcie samochodów.

Mechanical Damage

Uszkodzenia mechaniczne niezwiązane z kolizją, np. awaria skrzyni biegów lub silnika. Wymagają eksperckiej oceny przed licytacją aut z USA.

Biohazard/Chemical

Pojazd zanieczyszczony substancjami biologicznymi lub chemicznymi. Zwykle dyskwalifikuje auto z importu do Polski ze względu na koszty i ryzyko dekontaminacji.

Minor Dent/Scratch

Drobne wgniecenia lub zarysowania, często występujące w samochodach z Clean Title na aukcjach. Idealne dla klientów szukających minimalnego nakładu pracy po imporcie z USA.

Repo/Repossession

Pojazd odebrany właścicielowi przez bank lub firmę leasingową. Zwykle są to auta w bardzo dobrym stanie technicznym, pożądane przy imporcie aut bezwypadkowych z USA.

Rollback / Tampered Odometer

Sfałszowany (cofnięty) przebieg pojazdu. Tego typu oszustwa są wychwytywane przez raporty VIN (CARFAX) i stanowią wysokie ryzyko dla importerów aut z USA.

Parts Missing

Brakujące części – oznacza, że z samochodu mogły zostać wymontowane elementy. Wymaga dokładnej analizy zdjęć w celu oszacowania kosztów przed zakupem na aukcji USA.

Vandalism/Stripped

Uszkodzenia w wyniku kradzieży, podczas której z samochodu wymontowano kluczowe części (np. felgi, elementy wnętrza). Wymaga dokładnej kalkulacji kosztów przed sprowadzeniem auta.